Terug naar
het overzicht

Waarom duurzaam ondernemen?

Het bos en de bomen

Internationale verdragen, nationale wet- en regelgeving, bedrijfsstrategieën, purpose: allemaal vragen ze van ons om te verduurzamen en socialer te worden. Het heeft geleid tot – op het eerste gezicht – een wirwar aan ‘bomen’ waardoor het bos bijna niet meer te zien is. Waar sturen we nou eigenlijk op? Tot welke plannen en acties leidt dit? En hoe meten we de resultaten?

Eerst even het waarom

Jaarlijks geeft het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) een rapport uit over de staat van het klimaat. Voor 2023 vind je het rapport hier of kijk anders de video.

De conclusies...

…uit deze rapporten zijn al jaren alarmerend. De opwarming van de aarde gaat sneller dan we ooit dachten. Het ‘tipping point’, het tijdstip waarop we de gevolgen van de opwarming niet meer goed kunnen maken, komt steeds dichterbij. Gevolgen van klimaatopwarming zijn onder andere extreem weer zoals hevige regenval én langdurige droogte, en daardoor overstromingen en bosbranden, maar ook verlies aan biodiversiteit en daardoor verstoring van voedselketens.

Actie is nodig...

…om de opwarming van de aarde te stoppen. De aanbevelingen uit de IPCC-rapporten zijn uitgewerkt in allerlei verdragen en wetten. Ze geven handvatten die leiden tot actie op elk niveau, van multinational tot bij mensen thuis.

Verdragen & wetten

2015

In 2015 hebben de Verenigde Naties de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) vastgelegd. Zeventien doelstellingen over onder meer armoede, beschikbaarheid van voedsel, luchtkwaliteit, waterkwaliteit, gelijkheid tussen mensen en schone energie. Nederland heeft zich ook aan deze doelstellingen verbonden.

In 2016 is het Klimaatakkoord van Parijs gesloten (Verenigde Naties). Dé doelstelling vanuit dit akkoord is dat deelnemende landen samen zorgen dat de aarde niet meer dan 1,5 graad opwarmt ten opzichte van de periode 1850-1900, dus vóór de industriële revolutie. En dat we, om dat te bereiken, de CO2-uitstoot sterk naar beneden brengen.

Binnen Europa is het Klimaatakkoord vertaald naar de Green Deal, met als einddoel klimaatneutraliteit in 2050.

De strategie om klimaatneutraliteit te bereiken is vastgelegd in het EU-akkoord Fit for 55 (2021). Eerste doel is om in 2030 de CO2-uitstoot te hebben verlaagd met 55% ten opzichte van 1990. Daarvoor moeten o.a. alle auto’s en bestelwagens in 2035 100% emissieloos zijn.

In Nederland kennen we de Klimaatwet (2019). Daarin staat dat de uitstoot van broeikasgassen (dus niet alleen CO2) in 2030 verminderd moet zijn met 49 tot 55% ten opzichte van 1990. En ook dat 100% van de energieopwekking in 2050 klimaatneutraal moet zijn. 

In het Coalitieakkoord van het kabinet Rutte 4 (2021-2023) zijn deze doelstellingen zelfs aangescherpt: 60% reductie van broeikasgassen in 2030 en 80% in 2050. Het is afwachten hoe het volgende kabinet (2024) hiermee om zal gaan. 

En dan is er nog de Wet Stikstofreductie en Natuurverbetering (2021). Stikstofverbindingen hebben een vernietigende invloed op de biodiversiteit. Doelstelling vanuit deze wet is dat beschermde natuurgebieden in Nederland in 2025 voor 40% gezond moeten zijn, in 2030 voor 50% en in 2035 voor 74%. Omdat te bereiken moet de stikstofuitstoot in Nederland drastisch omlaag. Stikstofverbindingen komen o.a. vrij bij veeteelt en (voor ons belangrijk): de bouw.


Er zijn nog veel meer wetten, richtlijnen en akkoorden maar voor hier houden we het bij bovenstaande.

Sonepar

Alles wat ons moederbedrijf Sonepar Group de komende jaren wil bereiken, ook op het gebied van duurzaam ondernemen, is vastgelegd in het Impact Strategic Plan. Dit is weer uitgesplitst in een aantal pijlers, waaronder Planet en People. De Planet Strategy bestaat uit 3 pijlers: Verandering, Betrokkenheid en Markt.

Verandering

Verandering focust op CO2-reductie, het verminderen van restafval en het bevorderen van biodiversiteit.

Betrokkenheid

Betrokkenheid is nodig om die veranderingen tot stand te brengen. Intern willen we dat bereiken met de Sonepar Energy Transition Academy, deelname aan Science Based Targets (SBTi), onafhankelijke beoordeling door Ecovadis, de inzet van de Sustainability Leadership Committee en een groeiende groep ambassadeurs binnen Sonepar.

Markt

De Markt bedient Sonepar met het Green Offer, de Impact Tracker (waarmee klanten kunnen zien wat de impact van hun business is), Circulariteit, en Diensten.  

De People Strategy is erop gericht om een prettige en veilige werkplek te creëren voor alle medewerkers binnen Sonepar. Focus ligt onder meer op het bevorderen van diversiteit en inclusie. 

Sonepar Purpose

In april 2023 heeft Sonepar haar Purpose gelanceerd: Powering Progress for Future Generations. De purpose is uitgewerkt in vijf ‘Gedurfde Doelstellingen’ op het gebied van duurzame klantreis, voortdurende educatie, circulariteit, evenwicht mannen/vrouwen en onze rol in de maatschappij. 

Deze gedurfde doelstellingen zijn eigenlijk dé concrete en toegankelijke uitwerking van bovenstaande strategieën. Iedereen kan eraan meedoen, iedereen kan op zijn of haar terrein impact hebben. 

Technische Unie

Technische Unie heeft sinds 2022 het Programma Duurzaam Ondernemen. In dit programma komt al het bovenstaande samen. Ook Sonepar’s gedurfde doelstellingen zijn terug te vinden in het programma. Voor de periode 2024-2028 is een strategie opgesteld op basis van de nieuwste ontwikkelingen. Tot en met 2023 werkten we in het Programma vanuit de drie pijlers Medewerkers & Maatschappij, Bedrijfsvoering & Logistiek en Waardecreatie & Commercie. De belangrijkste kpi’s voor elke pijler staan hieronder weergegeven en komen voor een groot deel terug in dit Sociaal & Duurzaam Jaarverslag:

Medewerker & Maatschappij (people)
Bedrijfsvoering & Logistiek (planet)
Waardecreatie & Commercie (profit)
Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)
Duurzaam elektraverbruik
Trainingen duurzaamheid voor klanten
% vrouwen in organisatie
Eigen duurzame energieopwekking
Adviestool voor klanten
Candidate experience
% Ledverlichting
Duurzaam assortiment
Diversiteit & Inclusie index
% Low carbon wagenpark
Circulair assortiment
% Duurzame doelen in PM-doelstellingen
CO2-uitstoot (scope 1, 2 en 3)
Green Offer
% Arbeidsgeschikte medewerkers
% Afvalscheiding
Verpakkingen leveranciers
Werk-privébalans
Waterverbruik
Duurzaam Inkoopbeleid
Aantal (bijna) ongevallen
Circopomp inzamelingssysteem

Meten

Bovenstaande kpi’s willen we continu kunnen meten. Sommige zijn eenvoudig te meten, denk aan het percentage vrouwen in de organisatie. Andere zijn lastiger te meten, zoals de upstream CO2-uitstoot van onze leveranciers (handelsgoederen). Daarbij komt ook dat kpi’s soms wijzigen als gevolg van nieuwe inzichten. Daarom werken we vanuit het Programma voortdurend aan onze dashboards en aan onze datakwaliteit. 

Om te zorgen dat we onszelf realistische targets opleggen die ook daadwerkelijk bijdragen aan de maximale opwarming van de aarde van 1,5-2%, hebben we onze doelstellingen laten toetsen door en vastgelegd bij SBTi ofwel Science Based Targets institute. Dit wordt Sonepar-breed gedaan. 

Rapporteren

Daarnaast rapporteren we ons beleid en onze kpi’s. Dat doen we nu al volgens de driedeling Environmental, Social, Governmental ofwel ESG. Dit is in het bedrijfsleven een algemeen afgesproken indeling, vooruitlopend op de CSRD-rapportage die iedereen straks moet maken. 
Vanaf 2025 zijn alle grote organisaties in Europa namelijk verplicht om jaarlijks een CSRD-rapport over het voorgaande jaar uit te brengen. CSRD is een Europese richtlijn en staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze richtlijn schrijft precies voor waarover en op welke manier organisaties hun duurzaamheidsbeleid moeten rapporteren. Sonepar Nederland is ook CSRD-plichtig, net als veel van onze leveranciers en onze (key account) klanten.

Audits

Tot slot worden wij ook beoordeeld op ons beleid en onze prestaties. Sonepar heeft gekozen voor Ecovadis als onafhankelijk audit-platform. Technische Unie kreeg in 2020 de rating brons. Voor 2024 is de doelstelling om zilver te halen. Een Ecovadis-ranking is belangrijk omdat veel klanten die meenemen in hun overweging om voor ons als leverancier te kiezen.

Volgend artikel