Terug naar
het overzicht

De weg naar een lagere uitstoot

Duurzaam in beweging

CO2 is een gas dat onder andere ontstaat bij het verbranden van fossiele brandstof. CO2 staat bekend als een broeikasgas, omdat het bijdraagt aan het vasthouden van warmte in de atmosfeer en daarmee aan de opwarming van de aarde. Daarom is het belangrijk dat wij onze CO2-uitstoot verminderen.

De CO2-doelstellingen van Technische Unie

Doelstelling scope 1 en 2:

46.2

Doelstelling scope 3:

13.5

Waar kijken we naar?

Samen met ons moederbedrijf Sonepar heeft Technische Unie zich verbonden aan de SBTi-doelstellingen. De Science Based Target initiative (SBTi) stelt doelstellingen vast op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graden Celsius. 

Voor scope 1 en 2 betekent dit dat we ten opzichte van 2019 46,2% CO2-uitstoot gereduceerd moeten hebben in 2030. Voor scope 3 hebben we ons vastgelegd op maximaal 2 graden opwarming en zullen we in 2030 13,5% minder CO2 uitstoten dan in 2019.

Tenminste één keer per jaar berekenen we onze CO2-uitstoot. Daarvoor kijken we zowel naar onze eigen panden, vrachtwagens, personenauto’s, afval, verpakkingen en reizen als naar de uitstoot van derde partijen (leveranciers en externe vervoerders).

Onder meer nul-op-de-meter huisvesting helpt ons onze CO2-doelstellingen te bereiken.

Scope 1 & 2

Scope 1&2 (tCO2e)
2019
2020
2021
2022
2023
%
1.1 Gasverbranding
1.970
2.063
1.992
1.672
1.687
-14%
1.1 Olieverbranding
0
0
0
0
0
0%
1.1 Stadsverwarming
2
1
2
1
1
-53%
1.2 Brandstof voertuigen
4.158
4.024
4.197
4.380
4.380
5%
1.4 Lekkage van airco
0
2
12
3
15
0%
2.6 Elektriciteitsverbruik locaties
5.053
4.815
4.069
3.337
3.413
-32%
2.6 Elektriciteitsverbruik markt
4.810
184
33
0
135
-97%
Total Location Based
11.182
10.905
10.271
9.394
9.496
-15%
Total Market Based
10.939
6.274
6.235
6.056
6.218
-43%

“Tenminste één keer per jaar berekenen we onze CO2-uitstoot. Daarvoor kijken we zowel naar onze eigen uitstoot als naar de uitstoot van derde partijen”

Scope 3

Scope 3 (tCO2e)
2019
2020
2021
2022
2023
%
3.12 Upstream logistiek
23.320
23.320
25.698
25.953
28.397
22%
3.22 Woon-werkverkeer
3.356
2.751
2.752
2.863
2.889
-14%
3.13 Zakelijk reizen
427
136
141
260
299
-29%
3.6 Upstream elektriciteit
1.330
1.145
1.240
1.156
1.197
-10%
3.8 Upstream energie
1.502
1.486
1.512
1.522
1.556
4%
Verbruik verpakkingsmateriaal
943
927
1.078
1.329
1.138
21%
3.11 Afval
1.435
1.371
1.191
1.734
1.677
17%
3.17 Downstream logistiek
5.913
6.127
6.227
6.227
5.684
-4%
Totaal
38.225
37.263
40.110
41.044
42.837
12%

Gasverbranding

Gasverbranding gebruiken we om onze panden op te warmen. Deze manier van verwarmen stoot relatief veel CO2 uit en daarom bouwen we nieuwe vestigingen met een warmtepomp. Hierdoor en door het warme weer zien we de laatste jaren een daling in het gasverbruik. 

Op sommige locaties maken we gebruik van stadswarmte. Dit houdt in dat we de restwarmte van nabije industrie gebruiken om onze vestiging te verwarmen. Dit verbruik is erg constant.

Brandstofvoertuigen

Het brandstofverbruik bestaat uit het verbruik van zowel de bakwagens als de personenauto’s. Deze uitstoot daalt door het aanschaffen van elektrische bakwagens en het stimuleren van elektrische en low carbon personenauto’s.

Upstream logistics

De upstream logistics is de uitstoot van onze leveranciers om producten bij ons af te leveren. Helaas kunnen we dit nog niet precies berekenen en daarom gebeurt dit aan de hand van de inkoopkosten minus de inflatie. 

Lekkage van koelgas

Koelgas wordt gebruikt in de airco’s. Bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt blijkt dat de koelgas bijgevuld moet worden. Het ene jaar is dit meer dan het andere jaar.  

Hierbij wordt de uitstoot berekend op basis van het elektriciteitsverbruik en de elektriciteitsmix in een bepaald land (locatie). Door de toename aan elektrische voertuigen en vestigingen neemt ons elektriciteitsverbruik toe. Daarnaast hebben we in 2023 veel gebouwd, wat zorgde voor een extra toename.

Hierbij wordt de uitstoot berekend op basis van het elektriciteitsverbruik en de ingekochte energie. TU koopt sinds enkele jaren een groencertificaat in waardoor de uitstoot de laatste jaren flink is gedaald.

Upstream elektriciteit

Bij upstream elektriciteit gaat het om alle CO2-uitstotende acties voordat wij de elektriciteit gebruiken. Denk hierbij aan inwinning van de grondstoffen, transporteren etc. De hoogte van deze upstream hangt af van het elektriciteitsverbruik. 

Woon- werkverkeer

Het woon-werkverkeer wordt berekend aan de hand van het aantal fte dat werkzaam is binnen TU. Dit is redelijk constant. 

Zakelijk reizen

Naast het woon-werkverkeer hebben we ook het aantal reizen (vliegtuig, trein of declarabele kilometers). Door het stimuleren van de trein en met dank aan de Coronacrisis is de uitstoot gedaald. 

Upstream energie

Bij upstream energie gaat het om alle CO2-uitstotende acties voordat wij de energie gebruiken. Denk hierbij aan inwinning van de grondstoffen, transporteren etc. De hoogte van deze upstream hangt af van het gas-, diesel- en benzineverbruik. 

Verbruik verpakkingsmateriaal

De uitstoot voor verpakkingen proberen we te verlagen door: groene bakken her te gebruiken, gerecycled materiaal te gebruiken, plastic te verdunnen of andere innovatieve ideeën zoals de zonnepanelendrager van karton. Toch blijft de uitstoot afhankelijk van hoeveel producten we verkopen en daarmee verpakking nodig hebben. 

Afval

Door ons afval te scheiden wordt het steeds vaker mogelijk om het te hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan pallets, plastic of karton. De uitstoot is weer iets gedaald nadat we in 2022 extra data hebben kunnen toevoegen. 

Downstream logistiek

De downstream logistics is alle uitstoot van derde partijen die onze producten wegbrengen. Denk aan ons lijntransport en externe fijntransport. Door gebruik te maken van een Lang Zwaar Voertuig (LZV), HVO100 en meer ritten zelf te rijden, zien we een daling in de uitstoot. 

Doelstelling

Voor het eerst hebben we onze doelstelling als Sonepar Nederland niet behaald. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  1. de vier bouwplaatsen die wij in 2023 hadden;
  2. het overspannen elektriciteitsnetwerk waardoor onze zonnepanelen niet of niet maximaal hebben kunnen werken;
  3. de vertraagde levering van de elektrische bakwagens.

Om onze doelstellingen voortaan wel te halen, zijn we gestart met het maken van een CO2-reductieplan om de CO2-reductie van al onze plannen in kaart te brengen en de voortgang te monitoren. Zo borgen we onze impact op het klimaat en onze doelstellingen die daarbij horen in de organisatie.

Met vier bouwplaatsen hebben we onze CO2-uitstoot in 2023 niet volgens doel kunnen reduceren.

Volgend artikel