“Het steunen van een goed doel is voor mij vanzelfsprekend. En het ondersteunen van jongeren bij carrièrekeuzes vind ik heel belangrijk. Vaak moeten ze op jonge leeftijd beslissingen nemen over hun toekomst, terwijl de praktijk anders kan uitpakken dan verwacht. Daarom besloot ik mijn eigen ervaringen in te zetten als Carrière Coach voor JINC.”
“Na mijn opleiding tot managementassistent ben ik overgestapt naar HR. In eerste instantie vond ik het eng om een nieuwe richting in te slaan, omdat het leek alsof ik mijn vorige studie verspilde. Gelukkig pakte het goed uit. Nu kan ik mijn ervaring delen met jongeren en hen geruststellen dat er meer mogelijkheden zijn dan ze denken.”
“Tussen april en november 2023 begeleidde ik vier leerlingen van 15 en 16 jaar oud van de Lumion school in Amsterdam. Het waren vier sessies van een ochtend, waarbij steeds ongeveer 25 coaches van verschillende bedrijven aanwezig waren om de leerlingen te ondersteunen. De activiteiten varieerden van individuele gesprekken tot spelvormen om persoonlijke competenties te verkennen en talenten te presenteren. Leraren en begeleiders van JINC waren beschikbaar voor vragen en ondersteuning.”
“Door gerichte open vragen te stellen zoals "Wat vind je leuk?" "Waar krijg je energie van?" en "Wat zijn je hobby's?" konden we inzichten creëren. Als je weet wat je drijft en waar je talenten liggen, vergroot dit de kans op een succesvolle studie- of carrièrekeuze.”
“Ik ging er eigenlijk vrij open in. JINC had me er van tevoren op gewezen dat niet iedereen even enthousiast kon zijn vanwege het verplichte karakter. Daar was ik me dus wel van bewust. En ik had verwacht dat ik misschien meer zou worden geconfronteerd met de achterstandsituaties van de leerlingen.”
“Het was wel een uitdaging om een jongen te betrekken die niet actief deelnam aan de sessies. Ik heb hem gestimuleerd om na te denken over een back-up plan voor het geval zijn restaurantdroom niet uitkomt. Hierdoor ontdekte hij zelf de mogelijkheden binnen IT. Hopelijk heb ik met mijn zorgvuldige benadering ook een kleine bijdrage geleverd aan zijn toekomst.”
“De diversiteit van de leerlingen was opvallend. Er waren twee enthousiaste leerlingen, een minder gemotiveerde leerling en één die duidelijk ondernemer wilde worden. Hij had al een eigen webshop met zijn broer en wist zijn carrièrepad goed over te brengen aan anderen.”
“Vooraf wordt het proces goed uitgelegd door JINC en je krijgt goede begeleiding. Ik genoot ervan om te zien hoe de leerlingen dit proces doormaakten. Drie van de vier leerlingen waren heel enthousiast; één gaf zelfs aan dat ze met mijn advies aan de slag was gegaan. Dat geeft echt voldoening.”
Sonepar als doel heeft om in 2028 een Sonepar Community Program te hebben opgezet, onder andere om kwetsbare groepen te ondersteunen?